دسته بندی کابل شبکه
نوشته شده توسط : هوشمندسازان

از کابل شبکه شیلد دار معمولا در بیرون از خونه و در جاهایی که احتمال نویز زیاده استفاده میشه . مثلا در مسافت طولانی و موقعی که کابل شبکه قراره از کنار کابل برق رد بشه ، بهتره که از کابل شبکه شیلد دار استفاده بشه . اما کابل شبکه بدون شیلد ، همین کابل های شبکه ای هستن که از مودم تا کامپیوتر شما استفاده میشه .


دسته بندی کابل شبکه

کابل شبکه بر اساس سرعت و پهنای باند و خصوصیات الکترونیکی ، به دسته های مختلفی تقسیم می شه . به دسته میگن Category که به طور مخفف Cat نوشته میشه . مثلا وقتی میگن کابل شبکه Cat 5 یعنی کابل شبکه از دسته پنجم هست که در ادامه انواع دسته بندی ها رو توضیح میدم .
اولین دسته از سیم های به هم تابیده ، همین سیم های تلفن هستن. سیم تلفن در دسته 1 یا همون Cat 1 قرار میگیره . سیم تلفن فقط برای ارسال سیگنال صوتی ( مکالمه ) استفاده میشه و دیتا رو رد نمی کنه اما از دسته 2 به بعد دیگه دیتا هم رد میشه . در جدول زیر انواع دسته بندی کابل شبکه رو می بینید .

دسته بندینوع کابلحداکثر سرعت انتقالحداکثر پهنای باند
Cat 3 UTP 10 مگابیت در ثانیه 16 مگاهرتز
Cat 5 UTP 10/100 مگابیت در ثانیه 100 مگاهرتز
Cat 5e UTP 1000 مگابیت در ثانیه 100 مگاهرتز
Cat 6 UTP یا STP 1000 مگابیت در ثانیه 250 مگاهرتز
Cat 6a STP 10000 مگابیت در ثانیه 500 مگاهرتز
Cat 7 SSTP 10000 مگابیت در ثانیه 600 مگاهرتز


تفاوت این دسته بندی ها معمولا تو دو تا چیز خلاصه میشه : پهنای باند و نویز پذیری . هر نسل جدیدی که معرفی میشه معمولا پهنای باند بیشتر و نویز پذیری کمتری داره . ریز شدن روی تفاوت این دسته بندی ها تو حوصله این پست نیست شما فقط اینو بدونید که هر چی نسل کابل شبکه جدیدتر باشه بهتره البته شاید نیازی نباشه حتما جدیدترین کابل رو بخرید چون باید بقیه تجهیزات شبکه شما از سرعت و امکانات اون کابل پشتیبانی کنه . مثلا یکی از فرق های Cat 5 و Cat 6 اینه که سیم های کابل Cat 6 بیشتر به هم پیچیده شدن تا نویزپذیری کمتر بشه .

مقایسه تعداد پیچش سیم ها در کابل شبکه

در بعضی مواقع در یک دسته بندی مشخص ، اصلاحاتی صورت میگیره مثلا کابل شبکه Cat 5 یه مقدار در برابر نویز بهتر میشه و اسمش رو میذارن Cat 5e که اون حرف e مخفف واژه Enhanced به معنی بهبود یافته هست . یا مثلا در دسته بندی Cat 6 سرعت کلاک پالس از 250 مگاهرتز به 500 مگاهرتز افزایش پیدا کرد و اسمش رو گذاشتن Cat 6a که اون حرف a مخفف Augmented به معنی افزایش داده شده هست .
نحوه نامگذاری این دسته بندی ها جوریه که هر چی عدد بعدی از Cat بزرگتر باشه ، استاندارد جدیدتر میشه . وقتی استاندارد جدیدتر میشه یعنی یه تغییری توی سرعت انتقال اطلاعات یا کاهش نویز انجام شده . اگر هم تغییر کوچیکی توی همون دسته بندی انجام بشه معمولا با یه حرف بعد از عدد نشون میدن مثل همون Cat 5e و یا Cat 6a .
هر دسته بندی جدیدی که معرفی میشه با نسل قبلی خودش سازگاری داره . منظورم اینه که اگر Cat 6 معرفی میشه معنیش این نیست که دیگه نمیشه از کابل Cat 5 توی شبکه Cat 6 استفاده کرد . اما مشکل اینجاست که سرعت شبکه تحت تاثیر حداقل سرعت قرار میگیره .

نحوه انتقال دیتا توسط کابل شبکه

توی کابل شبکه ، دو مدل انتقال دیتا داریم . یا با 4 تا سیم یا با 8 تا سیم . تو مدل 4 سیمه دو تا سیم برای فرستادن دیتا و دو تا هم برای دریافت دیتا استفاده میشه . تو این حالت پهنای باند تا 100 مگابیت در ثانیه ساپورت میشه . اما برای پهنای باند 1000 مگابیت در ثانیه به بالا ، مجبوریم که از هر 8 تا سیم استفاده کنیم . تو این حالت 4 تا سیم برای ارسال و 4 تا سیم هم برای دریافت دیتا استفاده میشن .
تو حالت 4 سیمه ، اون زوج سیمی که برای ارسال استفاده میشه رو با حرف TX نشون میدن و زوج سیم دریافت رو هم با RX . حرف R مخفف Receive و حرف T مخفف Transmission هست . و حرف X هم تا جایی که من می دونم مفهوم Cross رو منتقل می کنه چون این سیم ها به همدیگه تابیده شدن .
در کابل شبکه Cat 5 که از 4 سیم استفاده میشه ، سیم های 1 ، 2 ، 3 و 6 برای ارسال و دریافت دیتا استفاده میشن . سیم 1 و 2 برای دریافت و سیم 3 و 6 برای ارسال دیتا هستن . بقیه سیم ها بلا استفاده هستن . الان اگه به کابل LAN مودم خودتون نگاه کنید ، احتمالا 4 تا سیم داره . دلیل اینکه از دو تا سیم برای ارسال و دو تا سیم برای دریافت استفاده میشه اینه که سیگنال به درستی به مقصد برسه . قضیش مفصله و بعدا توضیح میدم . یکی از سیم ها مثبت سیگنال رو می فرسته و یکی دیگه منفی سیگنال ( مقادیرشون برابره ) . یعنی ما تو حالت دریافت ، یه دونه RX+ داریم و یه دونه RX- و در حالت ارسال هم یه دونه TX+ داریم و یه دونه TX- .
با 4 تا سیم فقط میشه تا 100 مگابیت دیتا در ثانیه رو منتقل کرد و واسه 1000 مگابیت باید از هر 8 تا سیم استفاده کرد . در شبکه گیگابیتی یا همون 1000 مگابیت در ثانیه ، تمام 8 تا سیم به صورت دو طرفه هستن یعنی هم می تونن فرستنده باشن و هم گیرنده در حالیکه در حالت 4 سیمه دو تا سیم مخصوص ارسال و دوتا سیم مخصوص دریافت هستن . اینجوری می تونیم پهنای باند رو از 100 مگابیت به 1000 یا 10000 مگابیت در ثانیه برسونیم .

نکات مهم در مورد کابل شبکه

■ رنگ سیم های داخلی کابل شبکه صرفا برای شناسایی سریع تره و معنی خاصی نداره ( تا جایی که من می دونم ) .
■ اون وسیله ای که باهاش کابل شبکه رو زیر سوکت RJ45 پرس می کنه اسمش آچار شبکه است . تو انگلیسی بهش می گن LAN Cable crimper .
■ سوکت برای کابل شبکه رشته ای و مفتولی فرق می کنه . موقع خرید سوکت RJ45 حواستون به این مسئله باشه .
■ الان دیگه اکثر تجهیزات شبکه واسشون فرقی نمی کنه که کابل شبکه مستقیم باشه یا کراس . جوری طراحی میشن که هر کابلی بهشون بزنید خودشون خطوط انتقال و دریافت رو تشخیص میدن .
■ فکر نکنید اگه کابل شبکه Cat 7 بگیرید می تونید نهایت سرعت در شبکه رو داشته باشید . باید بقیه تجهیزات شبکه تون هم اون سرعت رو ساپورت کنن .
■ یه قانونی توی شبکه وجود داره . سرعت شبکه تابع کمترین سرعت انتقال در کل شبکه هست . یعنی اگه یه دستگاهی در شبکه سرعتش کم باشه ، شبکه از اون سرعت تبعیت میکنه و سرعت کلی شبکه کم میشه . این حرف رو در راستای بند بالایی گفتم .
■ اینکه پیچیدن دو تا سیم می تونه نویز رو کم کنه حدود 200 سال پیش توسط گراهام بل اختراع شد . وقتی که می خواست سیم های تلفن رو از کنار کابل برق رد کنه فهمید که اگه بپیچه نویز کمتر میشه و برد مسافت هم بیشتر میشه . یکم خجالت بکشیم که یه نفر 200 سال پیش اینجوری بوده و ما هنوز بلد نیستیم از کابل شبکه و خیلی چیزهای دیگه به درستی ” استفاده ” کنیم . حالا تولید که پیشکش !
خب دوستان مباحث شبکه یه مقدار پیچیده هستن و تو یه پست نمیشه همه ابعاد رو بررسی کرد . انشالا در پست های بعدی ، بیشتر در مورد کابل شبکه توضیح میدم . شما هم اگه تجربه ای از شبکه و استفاده از کابل شبکه دارید حتما تو قسمت نظرات بفرمایید تا بقیه کاربران هم استفاده کنن.

 

خانه هوشمندخانه هوشمند الفانمایندگی خانه هوشمندهوشمندسازی ساختمانساختمان هوشمندخانه ی هوشمند-  اخذ نمایندگی خانه هوشمندآپارتمان هوشمندمجتمع هوشمندهوشمندسازی خانههوشمند سازی ویلاکلید لمسی هوشمندابیاری هوشمند -خانه های هوشمند در ایرانخانه های هوشمند در رشت-کلید هوشمند -کلید لمسی-اخذ و پذیرش نمایندگی خانه هوشمند-پذیرش نمایندگی خانه هوشمند

 





:: برچسب‌ها: خانه هوشمند,هوشمند سازان,هوشمندسازی ساختمان,نمایندگی خانه هوشمند ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: